Leerlingen Sint-Gregorius onderhouden tuin Weverbos

Tuinbouw is de grootste praktijk op de BUSO-afdeling van de Sint-Gregorius school in Gentbrugge. Maar hoe laat je die allemaal praktijkervaring doen? Ze kloppen aan bij de buren: WZC Weverbos.

Michaël, begeleider: "We hebben met Luc (directeur WZC Weverbos) en Gino (hoofd technische dienst WZC De Foyer) gepraat en werden meteen verwelkomd. De eerste twee jaar hebben we de wilgen langs de wegel geknot, maar sinds september 2021 doen we elke maandag het structureel onderhoud van de volledige voortuin.

Luc: "WZC Weverbos zet sterk in op participatie in de buurt en duurzaamheid. Een samenwerking met Sint-Gregorius past dus volledig in onze visie. We betrekken ze ook bij de gelukskastjes die binnenkort hier geopend worden en organiseren samen met hen leermomenten. In mei komt er hier bijvoorbeeld een boomchirurg langs en krijgen zij daar een lesmoment rond. Onze bewoners zien de kinderen ook graag aan het werk. 

Michaël: "De kinderen hebben veel begeleiding nodig en een externe opdracht vergt veel administratie. Hier zitten we vlakbij de school en de kinderen voelen zich veilig en enthousiast. We zijn buiten, maar niet echt buiten de school. Hier leren ze ook wat het onderhoud van een tuin in al haar facetten inhoudt doorheen het jaar: wilgen knotten, bladeren opruimen, siergrassen snoeien, de haag scheren, een takkenwal bouwen, ... Wat ze hier leren leunt dicht aan bij de praktijk, en op het einde krijgen ze hier een drankje aangeboden. Het is een win-win samenwerking."

Voor de kinderen is tuinbouw echter meer dan gewoon les volgen. 
Jonah*, leerling: "Ik vind het leuk om bomen te knotten en tuinafval op te ruimen. Buiten zijn doet me rustig voelen."
Lise*, leerling: "Ik vind het fijn om in een rustige omgeving te werken. In plaats van de hele dag binnen te zitten, houd je je bezig in de frisse lucht. "

WZC Weverbos wil de leerlingen en leerkrachten bedanken voor hun constante steun en bijstand voor haar werking!

*Omwille van privacy-redenen zijn de namen van de kinderen vervangen door fictieve namen.